Ruch to zdrowie
Scenariusz zajęcia dzieci 6-letnich w Hali Widowiskowo-Sportowej Orlen – Arena w Płocku
Termin: 13.03.2014
Organizacja: M.Żaglewska, Z.Kudelska
Cele:
- poznanie obiektów użyteczności publicznej w najbliższej okolicy
- rozumienie znaczenia ruchu w życiu każdego człowieka
- kształtowanie postaw prozdrowotnych
- podejmowanie sportowej rywalizacji
cele szczegółowe:
- nie oddala się od grupy (Dz.Niepełnosprawne)
- poznaje nowe miejsca (Dz.Niepełnosprawne)
- poznaje trenerów piłkarzy ręcznych SPR Wisły Płock
- uczestniczy w zajeciach sportowych z trenerami
- reaguje na umówione sygnały
Metody
- słowna pogadanka
- oglądowa: pokaz
- czynna: zadań stawianych do wykonania
Środki dydaktyczne: sprzęt sportowy zgromadzony w Orlen Arenie
Przebieg zajęcia:
- Powitanie dzieci przez pracowników Orlen-Areny
- Przekazanie informacji na temat obiektu z uwzględnieniem jego funkcji, roli w organizacji imprez sportowych i kulturalnych o zasięgu ogólnokrajowymi miedzynarodowym
- Zwiedzanie obiektu
- Przygotowanie do zajęć gimnastycznych-stroje gimnastyczne
- Spotkanie z trenerami SPR Wisły Płock-trenerem bramkarzy Arturem Góralem oraz II trenerem Krzysztofem Kisielem.
- Wysłuchanie pogadanki na temat piłki ręcznej jako dyscypliny sportów zespołowych, wskazanie korzyści zdrowotnych, płynących z uprawiania sportu w każdym wieku oraz podjęcia kariery sportowej i zawodowego uprawiania sportu.
- Zajęcia sportowo-ruchowe na płycie boiska.
- Rozdanie autografów, wykonanie pamiątkowych zdjęć z trenerami
- Oglądanie filmu „Scooby-Doo” na telebimie
- Przekazanie upominków dzieciom
Dnia 13 lutego 2014 roku odbyło się spotkanie z panem Sebastianem Dymkiem tatą Filipa, dziecka z grupy integracyjnej 3-4 latków na temat uprawiania sportów zimowych, jako źródła zdrowego stylu życia. Pan Sebastian dokonał krótkiej prezentacji poszczególnych zimowych dyscyplin sportowych tj. narciarstwo, saneczkarstwo, łyżwiarstwo. Zaprezentował strój i sprzęt sportowy niezbędny do uprawiania tych dyscyplin. Następnie poprowadził quiz i mini olimpiadę dla dzieci. Wszyscy uczestnicy za aktywny udział otrzymali prawdziwe medale oraz puchar. Nie zabrakło gromkich braw dla zwycięzców. Wszystkie dzieci dobrze się bawiły i spędziły miło czas na sportowo.
Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 3-4letnich z zakresu rozwijania mowy i myślenia
Prowadzący: nauczyciele oraz rodzic
Data: 13.02.2014 rok
Temat: ,,Zimowa olimpiada” – mini quiz
Cele ogólne:
- uświadomienie dzieciom wpływu zabaw na ich rozwój i zachowanie;
- zachęcanie do uprawiania sportów zimowych i bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu;
Cele operacyjne:
3l – nazywa niektóre sporty zimowe – jazda figurowa na lodzie, saneczkarstwo, skoki narciarskie;
– wzbogaca słownik o wyrazy: olimpiada, flaga olimpijska;
– rozwiązuje zagadki słowne, obrazkowe i słuchowe;
N – uczestniczy w zabawie słowno-ruchowej;
Metody:
słowne: rozmowa, zagadki
oglądowe: obserwacja , obrazek, objaśnianie
czynne: zadań stawianych do wykonania, improwizacja ruchowa, muzyczna
Forma pracy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: rysunek z flagą olimpijską, obrazki z różnymi dyscyplinami sportów zimowych, sprzęt potrzebny do ich uprawiania: sanki, narty, łyżwy, gazety, medale /lizaki/ dla każdego dziecka, muzyka do zabaw ruchowych
Przebieg:
1. Zabawa na powitanie: ,,Hu, hu,ha..”
Dzieci stoją w kole i powtarzają zwroty, wykonując odpowiednie ruchy:
Hu, hu, ha – uderza dłońmi w kolana,
Hu, hu, ha – klaśnięcia w dłonie,
Zima wcale nie jest zła – podskoki obunóż.
2. ,,Co to jest olimpiada?” – rozbudzenie ciekawości tematem zajęć – wydarzenia, którego symbol dzieci zobaczą na tablicy (odkrycie rysunku z flagą olimpijską). Krótka rozmowa , wyjaśnienie terminu. Odpowiedzi dzieci dotyczące wyglądu flagi? Co ona przedstawia? W jaki kolorze są kółeczka? Ile ich jest? Zaproszony gość p. Sebastian krótko opowiada o fladze. Przedstawia ona 5 złączonych ze sobą kół, które są symbolem przyjaźni sportowców przybywających z pięciu kontynentów. Każde koło jest w innym kolorze i symbolizuje inny kontynent:
Niebieski – Europę
Żółte – Azję
Czarne – Afrykę
ielone – Australię
Czerwone – Amerykę
3. ,,Otwarcie olimpiady” – dzieci prezentują się jak sportowcy podczas uroczystego otwarcia olimpiady, maszerują radośnie w rytm melodii.
4. ,, Co to za zagadka?” – rozwiązywanie zagadek dotyczących zimowych dyscyplin sportowych rozgrywanych w czasie olimpiady – nazywa niektóre sporty zimowe – jazda figurowa po lodzie, saneczkarstwo, skoki narciarskie, prezentacja sprzętu potrzebnego do ich uprawiania (sanki, łyżwy, narty).
Nie mają kół,
a jeżdżą w dół,
kiedy ciągniesz je pod górę
mocno trzymaj je za sznurek /sanki/
Byś po śniegu jeździć mógł,
musisz przypiąć je do nóg /narty/
Szybko po lodzie niosą nas one,
obie do butów są przyczepione,
Chociaż nie piszą i nie rachują,
różne na lodzie figury rysują /łyżwy/
5. ,,Przedszkolna zimowa olimpiada” – zaproszenie dzieci do zabawy ruchowej ,,Śnieżki” – rzut do celu; ,,Łyżwiarze” – jazda na lodzie przy muzyce (pod każdą stopą mają jedną gazetę). Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw zimowych i w sali.
6. ,,Bałwanki i śnieżynki” – masaż relaksacyjny – praca w parach. Bałwanki podchodzą do śnieżynek i tworzą pary, każda z nich siada na dywanie. Rozgrzanie rąk i palców. Wykonanie masażu na plecach kolegi z uwzględnieniem ruchów adekwatnych do treści wierszyka:
Wieje, wieje wiatr – lekko dmuchamy we włosy kolegi.
Mrozek szczypie w nosy, w uszy – delikatnie szczypiemy.
Śnieżek mocno w oczy prószy – stukamy w plecy opuszkami palców.
Dzieci biegną do ogródka – szybkie ruchy palcami wskazującymi na przemian.
Lepią ze śniegu zimowego ludka – rysowanie bałwanka.
7. Podsumowanie zajęć. Nauczyciel oraz rodzic dziękują dzieciom za wspólną zabawę wręczając medale /lizaki dla każdego/
Nasze przedszkole bierze aktywny udział w zbiórce surowców wtórnych. Dzięki tej działalności dzieci nabierają świadomości ekologicznej i uczą się, jak we właściwy sposób segregować śmieci. Aby pokazać naszym podopiecznym, że odpady można wykorzystywać w różny, niekonwencjonalny sposób, zaproponowałam dzieciom ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem plastikowych butelek.
Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 6-letnich
Opracowanie i prowadzenie: Monika Żaglewska
TEMAT: „NOWOROCZNA GIMNASTYKA” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem plastikowych butelek
Cele ogólne:
- aktywne uczestniczenie w zajęciach ruchowych,
- rozumienie znaczenie ruch w życiu człowieka,
- przestrzeganie zasad przyjętych w zabawach ruchowych
Cele szczegółowe:
- samodzielnie przebiera się do zajęć (Adaś),
- chwyta butelkę oburącz i jedną ręką (Adrian),
- przesuwa butelkę po blacie stolika (Maciek),
- wykonuje ćwiczenia z niekonwencjonalnym przyborem,
- rozwija koordynację ruchową
Cele rozszerzające:
- prezentuje wymyślone ćwiczenie z przyborem
Metody:
- słowna: rozmowa, wyjaśnienia, instrukcje słowne
- oglądowa: pokaz, prezentacja,
- czynna: zabawa, działań praktycznych
Formy:
- z całą grupą,
- w parach,
- indywidualnie
Pomoce dydaktyczne:
Stroje gimnastyczne, butelka dla każdego dziecka, płyta z muzyką do zabaw, tamburyn
Przebieg zajęć
- Zmiana stroju, przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć.
- Zabawa na powitanie „Wszyscy są” – dzieci wykonują ustalone wcześniej czynności w rytm słyszanej muzyki.
- Marsz po kole, na uderzenie w bębenek zmiana kierunku marszu.
- Marsz z wysokim podnoszeniem kolan, rozdanie butelek, marsz z jednoczesnym uderzaniem dłonią w butelkę trzymana przed sobą, nad głową, za plecami.
- Przekładanie butelki wokół siebie, pod kolanami.
- Podrzucanie i łapanie butelki oburącz. Po opanowaniu przez dzieci tej umiejętności włączanie dodatkowych elementów: klaśnięcia, obrotu, przykucnięcia.
- Skłony z jednoczesnym odkładaniem i podnoszeniem butelki.
- W leżeniu na brzuchu, butelka trzymana oburącz podnoszenie głowy z jednoczesnym przesunięciem butelki do przodu i pod brodę.
- Siad skulny, butelka pod stopami, przesuwanie butelki z jednoczesnym wyprostem kolan, powrót do wyjściowej pozycji.
- W staniu ręce wyciągnięte przed siebie wypuszczanie z dłoni butelki i łapanie jej przed upadkiem na podłogę.
- Podskoki obunóż z jednoczesnym trzymaniem butelki między kolanami.
- Siad prosty, butelka ułożona między stopami, przenoszenie butelki za głowę.
- Siad prosty, podparty, butelka trzymana między stopami, kreślenie butelką kół w powietrzu.
- Leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, między mini butelka, skłon głowy i podciągnięcie kolan z jednoczesnym dotknięciem butelki do głowy.
- Przeskoki przez butelkę w przód i w tył, na bok.
- Dzieci w parach, w lekkim rozkroku, plecami do siebie podają sobie butelkę nad głowami, między nogami.
- Bieg slalomem między butelkami (dzieci podzielone na dwa zespoły).
- Prezentacja ćwiczeń z butelką wymyślonych przez dzieci.
- Bieg swobodny, butelka przytrzymywana z tyłu oburącz, bieg z uderzaniem piętami w butelkę.
- Ćwiczenie wyciszające – dzieci w siadzie skulnym przesuwają butelkę po podłodze od siebie i do siebie z jednoczesnym głębokim wdechem i wydechem.
- Siad skrzyżny, dzieci trzymają butelkę na głowie, wykonują skłony w przód.
- Czynności porządkowe – zakończenie zajęcia, podsumowanie aktywności dzieci, zbiórka butelek, przebranie.
W związku z odbywającymi się w bieżącym roku Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi zorganizowaliśmy we współpracy z filią Książnicy Płockiej Nr 8 konkurs plastyczny dla dzieci 6-letnich „Zimowa Olimpiada”, którego celem było przybliżenie przedszkolakom dyscyplin sportowych uprawianych zimą oraz propagowanie aktywnego wypoczynku na powietrzu również zimą.
Scenariusz konkursu „Zimowa Olimpiada”
Termin realizacji: 6.02.2014
Przygotowanie i prowadzenie: Monika Żaglewska, Zofia Kudelska,
Miejsce realizacji: Filia Książnicy Płockiej Nr 8
Cele konkursu
- Poznawanie sportów zimowych,
- Promowanie zdrowego stylu życia,
- Zapoznanie dzieci z ideą i symbolem igrzysk olimpijskich,
- Rozwijanie umiejętności plastycznych
PRZEBIEG KONKURSU:
- Powitanie przybyłych gości i dzieci
- Zabawa muzyczna na powitanie „Gimnastyka”- ilustracja ruchowa tekstu
- Zagadki słowne o tematyce związanej ze sportami zimowymi.
- Zabawy dramowe „Co robię?”- prezentacja za pomocą ruchu, gestu wybranej dyscypliny sportowej
- Prezentacja krótkiego filmu przedstawiającego różne dyscypliny sportów zimowych.
- Praca w zespołach „Sportowe puzzle”- składanie obrazków na czas.
- Przedstawienie dzieciom informacji co to są Igrzyska olimpijskie, zapoznanie z ideą igrzysk, prezentacja symbolu, wyjaśnienie jego znaczenia.
- Indywidualne wykonanie pracy : „Bobsleiści” – z wykorzystanie rolki po papierze toaletowym.
- Prezentacja prac, ocena wykonania przez jury, wręczenie medali oraz słodkich upominków wszystkim uczestnikom
Scenariusz ćwiczeń gimnastycznych – zabawy z gazetami z wykorzystaniem metody twórczej R. Labana
Grupa integracyjna: 6-latki
Data: luty 2014
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- uważnie słucha poleceń n-la, i wykonuje je,
- poznaje możliwości własnego ciała,
- wczuwa się w rytm muzyki,
- wykorzystuje przybory (gazetę) do ćwiczeń gimnastycznych,
- wyrabia wrażliwość słuchową,
- wyczuwa przestrzeń wokół siebie
Metody: zadaniowa, metoda gimnastyki twórczej R. Labana
Formy pracy: zbiorowa z całą grupą
Przybory: kolorowe gazety, bębenek, grzechotka, odtwarzacz CD, płyta CD, kosz
Przebieg zajęcia:
1. Dzieci przebierają się w stroje gimnastyczne, każde dziecko otrzymuje jedną stronę gazety.
2. Marsz po kole połączony z mówieniem wiersza W. Grodzieńskiej ,,Marsz”
Hej, idziemy naprzód żwawo,
nóżką lewą, nóżką prawą,
Tupu, tupu, buch, buch, buch,
a kto z nami, ten jest zuch.
3. Dzieci biegają swobodnie po sali przy dźwiękach grzechotki, gdy dźwięk milknie wykonują polecenia – podejdź do gazety:
- skradając się, skacząc jak piłeczka, tupiąc nogami, skacząc na jednej nodze, skacząc obunóż, naśladując niedźwiedzia
4. Zabawy gazetami :
- ,,Machanie gazetami”. – Dzieci swobodnie machają gazetami – nisko, wysoko, prawą i lewą ręką,
- ,,Taniec z gazetami”. – Dzieci tańczą do rytmu melodii, trzymając gazety w dłoniach, na głowie, na ramionach; – swobodny taniec do piosenki ,,Pada deszcz” – na słowa: kap, kap, kap uderzają ręką w gazetę
- Zabawa ,,Uwaga! przeszkoda”. Gazety leżą na dywanie. Dzieci spacerują po sali. Kiedy napotkają przeszkodę – rozłożoną gazetę, przeskakują przez nią obunóż.
- Zabawa ,,Szukaj swojego domku” Każde dziecko siada na gazecie w dowolnym miejscu w sali. Kiedy n-l gra na tamburynie , dzieci wychodzą ze swoich domków i swobodnie biegają po sali, zręcznie omijając rozłożone gazety- domki. Podczas przerwy w grze każde dziecko wraca do swojego domku.
- Zabawa ,,Narciarz” Dzieci rozdzierają gazety na połowy. Podkładają po jednej części pod każdą nogę. Chodzą po sali nie odrywając nóg od podłogi, do przodu i do tyłu, naśladując chód narciarza.
- Zabawa ,,Myjemy podłogę”. Dziecko naśladuje mycie podłogi raz prawą ręką, raz lewą ręką.
- Zabawa ,,Na gazecie gram” Dzieci siedzą na gazecie i uderzają w nią palcami, dłonią. Na głośny dźwięk bębenka zamieniają się gazetą z kolegą.
- Zabawa ,,Lepienie kul z gazet” Dzieci zwijają (zgniatają) dwie części gazety w kule w rytm muzyki, prawą i lewą ręką.
- Zabawa papierowymi kulami. Dzieci podrzucają kule i chwytają je raz jedną, raz drugą ręką, obracają kulę na dłoni, turlają kule do kolegi, przekładają pod jedną i drugą nogą , przekładają za plecami.
- Zabawa ,,Celne rzuty do kosza”. Dzieci stają na obwodzie koła. Kolejno każde dziecko próbuje trafić papierową kulę do kosza.
5. Marsz po kole – machanie kulką z gazety na pożegnanie.